keskiviikko 25. marraskuuta 2009

TEHTÄVÄ: HELSINKI ON MAAILMAN DESIGN - PÄÄKAUPUNKI

Olet ollut suunnittelemassa eli designaamassa Porvoon Vanhankaupungin matkailullista imagoa ja vahvistamassa osaltasi Porvoon brandia osallistumalla kurssin aikana Sinisen oven markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Kommentoi tähän osioon blogissamme, mitä olet oppinut matkailumarkkinoinnin teorioista sovellettuna käytäntöön. Ota esimerkit omasta työstäsi Sinisen oven projektissa, esimerkiksi:

Elisa - Onko pienillä pisteillä väliä? millaista oli käsitellä huopapalleroita skannerilla ja Photoshopissa ja miten ne vaikuttavat Sinisen oven yritysimagoon?

Milli, miten fontit ja värit sinusta vakuttavat grafisen ilmeeseen ja imagoon?

Urpo ja Anssi- Millä kriteereillä valitsitte graafisen ilmeen Peuhiksen? Sopiiko valitsemanne design Porvoon matkailun yleisilmeeseen?

Seppo - panepa tähän nyt näkemystäsi graafisen suunnittelun ja imagon rakentamisen välisistä yhteyksistä

Kaisa - kommentoi mitä mieltä olet verkkosivujen tästä vaiheesta - mitä sinun mielestäsi pitäisi muutta?

Mikko-Ville, loistavaa tapiseerausta vaneriseinään! Jos haluatte oppia tämän asian, M-V:lta kannattaa kysellä.

Jörgen, huopapalleroiden villiä leikkiä vaan sinullekin!

Tänne sitten niitä kommentteja!!



Uutisia Singaporesta alla - mitä Helsingin valinta Design pääkaupungiksi merkitsee matkailumarkkinoinnissa?


Kulttuurijohtaja kutsuu helsinkiläiset ideoimaan hyvää kaupunkia
25.11.2009 14:11
A A Helsingin Sanomat

Helsingin kulttuurijohtaja Pekka Timonen kertoo puhelimessa Singaporesta, että Helsinki vakuutti Icsidin (International Council of Societies of Industrial Design) valintalautakunnan tulevaisuuteen suuntautuvalla hakemuksellaan.


"Meillä on vahva traditio, mutta ennen kaikkea halu tehdä uutta."

Timosen mukaan valitsijat kiinnostuivat siitä, että Helsinki on juuri nyt kiihkeässä muutosvaiheessa. Rantoja rakennetaan, arkkitehtuuria syntyy ja Aalto-yliopisto aloittaa toimintaansa.

"Nyt on tärkeää, että erilaiset ihmiset, instituutiot ja porukat kerääntyvät yhdessä miettimään, miten tästä tehtäisiin yhdessä parempi kaupunki. Sillä siitähän designissa on kysymys – asioiden ajattelemisesta ihmislähtöisesti ja elämänlaadun näkökulmasta."


Timosen mukaan valintalautakuntaa keskustelutti Helsingin 15 miljoonan budjetti, joka hävisi selvästi vastaehdokas Eindhovenille. Raati kuitenkin arveli, että Helsingillä riittää näyttöjä suurtapahtumien järjestämisestä, joten se osaa kyllä laskea, mitä mikin maksaa.

Vuonna 2000 Helsinki oli yksi Euroopan kulttuuripääkaupungeista, mutta vuoden 2012 Design-pääkaupungin skaala on vielä suurempi, maailmanlaajuinen. Se antaa Timosen mukaan hankkeelle oman lisähaasteensa.

"Ollaanko me vuoden 1952 olympialaisten jälkeen pidetty oikeastaan mitään maailmanlaajuista ilmiötä hallussa? Nyt meidän täytyy ajatella, mikä on Helsingin viesti maailmalle."


Timonen muistuttaa, ettei ole sabluunaa, kuraattoria eikä komissiota, joka kertoisi, mitä Helsingin pitää design-pääkaupunkina tehdä. Se on helsinkiläisten itse päätettävä.

"On luotu tilanne, josta pitää saada kaikki irti. Nyt energia ratkaisee", Timonen sanoo ja kertoo ryhmän suuntaavan juhlatunnelmissa konferenssin päätösjuhlaan.

"Ollaan perinteiseen tapaan taputeltu toisiamme – ja onhan tässä kyllä muutama samppanjapullokin avattu."

3 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

No siis mun henk.koht mielipide olis et eihän meil oo viel mitää omaa luotua graafista ilmettä, vai onko? ja jos on ni eihän me sitä olla luotu tai valittu vaa rouva peiponenhan sen on tehny tj. Ja jos se ei sovi Porvoon matkailun yleisilmeeseen ni me laitetaan se sopimaan..

Mikko-Ville kirjoitti...

Minä olen ainakin huomannut että asiakkaan mielipide on tärkeä.Meidän nettisivujen ulkonäkö ja tunnelma saatiin kokeilemalla eri vaihtoehtoja ja asiakas sitten päätti. Vaikeinta oli pidätellä omat mielipiteet kurissa ja kuunella asiakasta.

Soni Lukkarinen kirjoitti...

Graafinen suunnittelu ja imagon rakentaminen minusta ovat jossain määrin sama asia. Kaikki markkinointimateriaali mitä tehdään pitää olla osa imagoa ja kaikki pitää olla tunnistettavaa kyseisen yrityksen/yhdistyksen imagoksi.