perjantai 6. marraskuuta 2009

Markkinoinnin rooli & merkitys 2010 ?

Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteenne seuraavista kahdesta aiheesta.

1. Mikä muuttuu- vai muuttuko mikään?

"Yritykset toimivat yhä nopeammin muuttuvilla markkinoilla" on yleinen lause, joka esiintyy uutisissa, artikkeleissa ja liikkeenjohdon gurujen puheenvuoroissa. Mitä tämä mielestänne konkreettisesti ja käytännössä tarkoittaa? Mitkä ovat markkinat ja mikä / mitkä siellä muuttuvat.

Mikä yritysten markkinaympäristössä muuttuu ? Pohdi asiaa Sininen Ovi-yritysten näkökulmasta. Mitkä tekijät vaikuttavat yrityksen markkinointiympäristössä - ja miten olette huomioineet nämä tässä projektissa? Anna konkreettisia esimerkkejä.


2. Tarvitaanko markkinointia enää? Jos kyllä, niin millaista?

Myös yrityslähtöisestä markkinoinnin roolista on paljon keskustelua. Markkinoinnin muodot, keinot, kohteet, tavat, kanavat ym. näyttävät muuttuvan. Yhä useampi yritys siirtää perinteisiä markkinoinnin toimintoja asiakkaidensa tehtäväksi (suosittelut, yhteydenotot, "kutsu ystäväsi mukaan" -kampanjat, sosiaalisen median ja nettiyhteisöjen hyväksikäyttö jne.jne.)

- mihin markkinointia ylipäänsä tarvitaan?
- voiko yritys pärjätä ilman sitä?

Luettele mielestäsi tärkeimmät markkinoinnin tehtävät? Perustele näkemyksesi niin, että muut keskustelijat ymmärtävät ajatuksesi ja voivat ottaa puheenvuoroosi kantaa. Ota esimerkiksi vaikka Sininen Ovi ja tarkastele markkinoinnnin tehtäviä ja tavoitteita näiden yrityksen näkökulmasta. PERUSTELE näkemyksesi.

9 kommenttia:

Arja Puustinen kirjoitti...

PS.
Miten tänne saa liitettyä tavallisen liitetiedoston?

Ulla-Maija Rouhiainen kirjoitti...

Hei Arja, Jörgen ja Sinisen oven markkinointitiimi! Olen nyt flunssan kourissa kotona - kuinka moni teistä on tolpillaan? Ilmoittutukaa ja alkakaa pohtia Arjan antamaa oppimistehtävää. Emme tapaa tällä viikolla, koska lääkäri määräsi minut sairastamaan, mutta heti kun alkaa henki pihisemään saatte lisää ihania koulutehtäviä. terveisin Ullis

kaisa kirjoitti...

No niin. Jospa minä vaikka aloittaisin kommentoinnin, kun täällä näyttää olevan aika hiljaista. Eli tässä tulee mun ajatuksia ja pohdintaa, huom. pohdintaa..

Matkailuala on yksi herkimmin muuttuva ja ympäristön vaikutukselle altis oleva ala. Joten erityisesti matkailuyritysten on toimittava yhä nopeammin muuttuvilla markkinoilla. Markkinat eli asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat muuttuvat ja vaihtuvat, matkailutrendit ja muoti-ilmiöt muuttuvat, teknologia muuttuu.. ja yritysten on pysyttävä mukana.

Sininen Ovi on hyvä esimerkki siitä, kun yrittäjät eivät ole kovin tietoisia omista markkinoistaan ja markkinointiympäristöstään. Potentiaalisia asiakkaita olisi, jos mainontaan panostettaisiin hieman enemmän. Ja tosiaan, onneksi me kiltit opiskelijat teemme heille nettisivut, jotta Sininen Ovi pääsee nettimarkkinoille. Vielä kun saisimme nämä yrittäjät ymmärtämään että markkinointi kannattaa, ja siihen kannattaa myös sijoittaa muutama euro. Eli mielestäni yritys ei voi pärjätä ilman markkinointia.

Mielestäni Sinisen Oven yrittäjien pitäisi aloittaa siitä, että he miettisivät kunnon liikeidean ja kohderyhmät ja markkinointitavat ym. Ja panostaisivat mainontaan kunnolla ja olisivat enemmän mukana Vanhan kaupungin toiminnassa.

Tärkeimmät markkinoinnin tehtävät?
- Markkinointi on investointia tulevaan, ja siihen sijoitettu tulee yleensä moninkertaisena takaisin
- Jos yrityksen markkinointi on täysin hallussa, koko yrityksen toiminta pitäisi olla hyvin suunniteltu. Tarkoitan, että silloin on myös kaikki tavoitteet ja strategiat ym. mietittynä.
- Mainonta ja sen myötä näkyvyys.

Että tälläisiä ajatuksia, toivottavasti ei ollut kauhean sekavaa.

öitä.

- Kaisa

Beni kirjoitti...

Kaisalla mielenkiintoisia pointteja; tarpeet, mielihalut ja trendit muuttuvat kovaa vauhtia, mutta nähin voi hyvällä markkinoinnilla ja kohderyhmän valinnoilla vaikuttaa. Tärkeää olisi omasta mielestäni saada asiakas haluamaan tuotetta, vaikka taantuma saa ihmisiä kiristämään rahapussin nyörejä.

Sininen Ovi on oikaissut hieman markkinoinnissa. Vanhassa kaupungissa kilpailu on kovaa ja hyvällä markkinoinnilla eri kanavissa (lehdet, NETTI, yms) voidaan saada potentiaalisia asiakkaita. Tässä vaiheessa tulee Seppo mieleeni ja sana sissimarkkinointi. Erilaista, voi olla jopa halpaa, mutta varmasti huomiota herättävää! (Sepolle hyvä aihe kommentoida!)

Vaikka se tuntuu pahalta laittaa euroja paperinpalasiin, markkinointi kannattaa. Uskokaa pois.

Mikko-Ville kirjoitti...

Markkinointia tarvitaan ehdottomasti. Luulen ,että sitä tarvitaan nykyään yhä
enemmän. Sähköiset mediat ovat tärkeimpiä kanavoita ,mutta tietyillä aloilla
myös puskaradio toimii hyvin.

Sininen ovi on hyvä esimerkki yrityksestä, joka ei ole vielä uskaltanut käyttää
markkinoinnin eri keinoja. Meidän tekemät nettisivut tulevat siis todellakin
tarpeeseen. Markkinoinnin tärkein tehtävä on saada tuote esille, jotta
mahdolliset asiakkaat löytävät perille.

Suurin osa Sinisen oven asiakkaista on varmasti vanhassa kaupungissa vaeltavia
satunnaisia turisteja. Nettisivujen avulla yritys voi saada paljon uusia
asiakkaita jotka hakevat tuotteita netistä.

Tässä yksi artikkeli markkinoinnista:http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/12/surkea_markkinointi_kaataa_suomalaisyrityksia_1243496.html

Ulla-Maija Rouhiainen kirjoitti...

"kling-kling-kling!" tämä tuttu ääni kuuluu, kun arvosana nousee. Mikko-Ville, kiitos tästä erinomaisesta linkistä, niin asiaa, niin asiaa! Kuten yrittäjänaisemmekin sanoivat, tästä on juuri kysymys.

Kaikki jotka käyvät lukemassa M-V:n linkin takana olevan jutun kuulevat "kling-kling-kling!" terveisin Ullis

Ulla-Maija Rouhiainen kirjoitti...

Kaisa sanoi "- Jos yrityksen markkinointi on täysin hallussa, koko yrityksen toiminta pitäisi olla hyvin suunniteltu." ou jee. "kling-kling-kling"

Ja ajatelkaa tulevaisuuden uusia ulottuvuuksia: "mediakriittinen markkinointiammattilainen saa hyvin palkattua työtä!"

"AD-BUSTERAMMATTILAINEN SAA PAIKAN MATKAILUSIVUJEN TOIMITTAJANA!"

Hyvä Kaisa!

Suvi kirjoitti...

On vissiin korkea aika minunkin kommentoida tänne blogiin...

1. "Yritykset toimivat yhä nopeammin muuttuvilla markkinoilla" tarkoittaa konkreettisesti ja käytännössä sitä, että yritysten tulisi vastata nykymaailman muutoksiin markkinaympäristössään ja pysyä ajan tasalla esimerkiksi teknologian kehityksen, EU:n lainsäädännön, muoti-ilmiöiden, jne. kanssa.

Markkinaympäristöön kuuluvat asiakkaat, potentiaaliset asiakkaat sekä jakelukanavat. Myös yritysten kilpailijat tulee ottaa huomioon suunnitellessa markkinointia.

Yksi mielestäni mielenkiintoinen kehityssuunta on teknologian kehityksen myötä syntynyt Internetin hyväksikäyttö markkinoinnissa. Web 2.0:ksi kutsuttu sosiaalinen media, kuten esimerkiksi YouTube, Facebook ja blogit, antavat täysin uusia mahdollisuuksia markkinointiin verkossa. Nykyään puhutaan myös paljon Web 3.0:sta, jolla tarkoitetaan sosiaalisen median ja nettiyhteisöjen hyväksikäyttämistä myös kännyköiden kautta. Tämä mahdollistaa vieläkin henkilökohtaisemman markkinoinnin sekä nykyisille että potentiaalisille asiakkaille.

2. Markkinointia tarvitaan! Mielestäni olisi typerää suunitella yrityksen toimintaa ilman, että suunnittelee myös markkinointia. On ollut mielenkiintoista huomata, kuinka paljon esimerkiksi hyvät verkkosivut saattavat auttaa yrityksen markkinoinnissa. Sininen Ovi -projektissa teimme asiakkaille esitteen ja käyntikortit, jotka ohjaavat asiakkaat liikkeen lisäksi käymään yrittäjien verkkosivuilla (jotka me myös toteutimme). Verkkosivut antavat nyt Sinisen Oven yrittäjistä paljon ammattitaitoisemman kuvan kuin aikaisemmin.

Yritimme myös aluksi ehdottaa yrittäjille verkkokauppaominaisuutta heidän kotisivuilleen, joka olisi luultavasti kasvattanut heidän markkinoitaan. Idea jäi kuitenkin ajatukseksi, eivätkä yrittäjät nähneet sitä kannattavaksi ainakaan vielä...

Mikko-Villen suosittelemassa artikkelissakin sanottiin: "Yrittäjiksi aikovilla naisilla on yleensä rautainen ammattitaito ja organisaattoreinakin he ovat loistavia, mutta omien palveluidensa myyjinä he ovat liian varovaisia". Tämä pätee hieman myös Sinisen Oven käsityöyrittäjiin.

Tässä vielä linkki, jonka alta voi lukea Web 2.0:sta ja Web 3.0:sta.

http://www.talouselama.fi/uutiset/article160916.ece

Ja lopuksi muutama jännä Wikipedia-fakta:

Markkinat ovat usein väliaikainen myyntitapahtuma, johon kokoontuu useampia kauppiaita.

Taloustieteessä markkinat viittaa hyödykkeen tai tuotantotekijän hinnanmääräytymisen prosessiin.

Markkina on kylä Enontekiöllä.

Markkina on kylä Pohjois-Norjassa.

Terv. Suvi

Soni Lukkarinen kirjoitti...

Markkinoinnilla tasan yksi tehtävä. Kasvattaa myyntiä tai tulosta. Kaikki markkinointi, joka on ehkä ihan siistiä, mutta ei tuo yhtään rahaa sisään on epäonnistunutta markkinointia. En halua kuulostaa kapitalistilta, mutta juuri siitä on kyse on. Myös Sinisen oven kohdalla. Teimme nettisivut, että Sininen ovi tulee olemassa olevaksi myös toiseen maailmaan, eli online-maailmaan missä ihmiset nykyään viettävät puolet ajastaan.